Primaire inhoud van de pagina

Corona of waterlast? 3 tips om zorgeloos je premies aan te vragen én te ontvangen

Header

3 onmisbare tips om zorgeloos je premies aan te vragen én te ontvangen

Onverwachte gebeurtenissen zetten jouw leven en dat van je onderneming op z’n kop. Het noodweer en de overstromingen van deze zomer en de coronapandemie van het afgelopen anderhalf jaar zijn daar actuele voorbeelden van. Getroffen ondernemers in hoofd- en bijberoep kunnen in vele gevallen beroep doen op steunmaatregelen van de overheden.

Om overheidspremies aan te vragen en effectief te ontvangen, moet je als zelfstandige aan bepaalde formaliteiten voldoen. Schattingen geven echter aan dat één op de vijf zelfstandigen zulke premies mislopen door incorrecte gegevens. Er zijn gelukkig heel wat manieren om dit te voorkomen. Hieronder vind je drie onmisbare tips om je daarbij te helpen.

1. Controleer je bedrijfsgegevens

Je bedrijfsgegevens moeten op elk moment up-to-date zijn. Verandert de naam van je onderneming, het adres of de vestiging, dan hoor je deze wijzigingen aan te geven bij de KBO of Kruispuntbank van Ondernemingen. Een verplichte halte voor iedereen die een eigen zaak wil starten en laten groeien. De KBO is een register waarin alle gegevens van Belgische ondernemingen zijn opgeslagen.

Als ondernemer kan je niet rechtstreeks bij de KBO aankloppen: je passeert via een dienst die dat wel kan. Bijvoorbeeld een ondernemingsloket zoals Acerta, de griffies, de btw-administratie en de RSZ. Deze instanties kunnen wel gegevens invoeren in de Kruispuntbank (KBO).

Wil je het jezelf nog makkelijker maken? Vraag dan je aanpassingen aan je bedrijfsgegevens online aan op zelfstandigenloket by Acerta. Via dat nieuwe online platform zijn je gegevens binnen de 24 uur gewijzigd en ben je perfect in orde voor de afhandeling van je premie-aanvragen.

2. Wijzig je activiteiten of voeg er toe

Wanneer de activiteiten van je onderneming uitbreiden, is er een aanpassing in de KBO nodig . Op Door de correcte activiteiten in te voeren, weten de overheidsdiensten welk btw-tarief van toepassing is en welke vergunningen je nodig hebt. Naast de KBO, moet je ook de btw-administratie op de hoogte brengen van veranderingen in je bedrijfsactiviteiten.

Wil je beroep doen op de steunmaatregelen van de overheid, dan zal de overheid nagaan of je je administratie op orde hebt. Via de KBO gaat men je gegevens na om te zien of je effectief recht hebt op de premie. Dat zijn niet enkel je adresgegevens (vb. is jouw zaak gelegen in het overstromingsgebied?) maar ook je activiteiten (vb. moest je je activiteiten staken wegens de coronapandemie?).

Deze gegevens werk je in enkele klikken bij via zelfstandigenloket by Acerta. Snel en eenvoudig!

3. Controleer je bankgegevens

Stap je over naar een andere bank en krijgt je bedrijf een nieuw bankrekeningnummer? Ook dat zijn belangrijke gegevens om te melden bij de Kruispuntbank. Is je onderneming btw-plichtig, breng dan ook de btw-administratie op de hoogte van veranderingen in je bankgegevens. Zo voorkom je vertragingen of moeilijkheden bij het uitbetalen van aangevraagde premies. 

 

Is je premieaanvraag goedgekeurd, worden jouw bankgegevens nagegaan. Als deze correct staan ingevuld in de KBO en btw-administratie, slaap je op je twee oren. De overheid weet dan precies op welk rekeningnummer de premie gestort moet worden. 

Via zelfstandigenloket by Acerta breng je zowel de KBO als de btw-administratie op  de hoogte van de wijziging van je bankgegevens. Dat kan volledig online en is binnen de 24 uur voor jou afgehandeld. 

Zelfstandigenloket by Acerta: de plek om snel je administratie in orde te brengen

Om je te helpen je administratie makkelijk bij te houden, lanceerden we ons digitaal ondernemingsloket voor zelfstandigen. Via zelfstandigenloket by Acerta staan we 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 voor je klaar. Je wijzigt er de gegevens van je onderneming in enkele klikken en wij handelen alles voor jou af.

Wij weten net als jij dat een onberispelijke administratie de sleutel is naar een succesvolle onderneming. Dus: verandert er iets aan je onderneming? Reken dan op zelfstandigenloket by Acerta voor een complete service en praktische ondersteuning.

zelfstandigenloket by Acerta brengt je gegevens up-to-date in 3 eenvoudige stappen:

  1. Je doet de aanvraag
  2. Je betaalt veilig online
  3. Wij brengen binnen de 24 uur alles voor jou in orde