Primaire inhoud van de pagina

FAQ Zelfstandigenloket

Hoe lang duurt het eer het Zelfstandigenloket mijn vraag beantwoordt?

Maximum 24 uur. Deze tijd hebben we nodig om jouw vraag te verwerken, de correcte informatie voor je op te zoeken en een volledig en duidelijk antwoord terug te sturen.

Hoe registreer ik mijn mandaat als syndicus in de KBO?

Ook je mandaat als syndicus registreer je volledig online. Dat gaat nog zo snel! Op onze website acerta.be vind je een online inschrijvingsformulier. Daarin vul je de volgende gegevens in:

  • De gegevens van de syndicus
  • De gegevens van de Vereniging van mede-eigenaars (VME) waarin de syndicus optreedt

Nadat je deze gegevens hebt ingediend, maken de Acerta-medewerkers een dossier op. Hierbij ontvang je een betalingsaanvraag van € 101. Eens deze betaling bij ons is binnengekomen, schrijven we de syndicus in de VME in bij de Kruispuntbank (KBO). Wanneer je een bevestiging in de vorm van een KBO-uittreksel ontvangt, weet je dat alles in orde is.

Ik heb mijn ondernemingsnummer ingevuld maar geraak niet tot de volgende stap. Wat doe ik?

Wanneer je je ondernemingsnummer hebt ingevuld op ons online Zelfstandigenloket, moet je het eerst verifiëren eer je naar de volgende stap kan gaan. Verifiëren doe je door op het vergrootglas ernaast te klikken. Eens de verificatie is gelukt, verschijnt de mogelijkheid om verder te gaan.

Het adres van mijn vennootschap wijzigt. Wat moet ik doen?

Wijzig het adres van de vestiging van je vennootschap in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) via het online Zelfstandigenloket van Acerta.

Is jouw maatschappelijke zetel mee verhuisd? Dan moet dit gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Ook hiervoor reken je op Acerta. Bezorg ons het verslag van de Algemene Vergadering en wij brengen de documenten voor de Ondernemingsrechtbank voor jou in orde.

Hebben we nog bijkomende documenten nodig vooraleer om je dossier te vervolledigen en naar de Ondernemingsrechtbank te versturen, nemen we contact met je op.

Wanneer ik mijn adres invul, herkent het systeem de straat niet. Hoe los ik dit op?

Vul eerst je postcode in. Vervolgens verschijnt automatisch je stad of gemeente. Daarna vul je (een deel van) de straatnaam in en selecteer je de correcte straat.

Ondervind je toch nog problemen? Neem dan zeker contact op met één van onze medewerkers via de contactknop rechts bovenaan in de blauwe balk.

Ik wil graag extra activiteiten toevoegen, maar ik ken de precieze NACEBEL-codes niet. Wat doe ik?

In dat geval voeg je de dienst “Toevoegen activiteiten in de KBO” toe aan je winkelmandje op ons online Zelfstandigenloket en noteer je daarna de correcte NACEBEL-code of een duidelijke omschrijving van de activiteit die je wil toevoegen. Weet je de precieze NACEBEL-code niet? Geen probleem! Met jouw omschrijving bij de hand gaan wij op zoek naar de juiste code en voegen we die voor jou toe.

Toevoegen van activiteiten
Ik heb een bevestiging gekregen van jullie met de aanpassingen op het KBO-uittreksel vermeld. Wanneer zie ik de aanpassingen in Public Search?

De aanpassingen zijn al zichtbaar op de officiële website van de Kruispuntbank van Ondernemingen. Deze stromen echter pas een dag later door naar Public Search. Wanneer je een dag later gaat zien, zal je de aanpassingen wel kunnen zien.